Tre horisontella streck

SMS-tjänst stärker invånarnas rättigheter i Kibera

Efter att 36-årige Philip Thigo studerat och arbetat utomlands i Europa en längre tid återvände han till sina rötter i Kibera, det stora slumområdet i Nairobi: – Jag insåg att mina kunskaper behövdes i Kenya och bestämde mig för att åka hem, säger han. Idag arbetar Philip i sin hemstad för att stärka fattiga människors ställning och rättigheter.

Kenya har varit ett framgångsland vad gäller mobil utveckling. Det var bland de första länderna i världen att erbjuda banktjänster på mobilen och en majoritet av alla vuxna har en egen mobiltelefon. När Philip kom hem från såna utlandsstudier och jobb startade han upp organisationen Sodnet, som gör det möjligt för människor att rapportera om utebliven service med hjälp av ett enkelt SMS. Tjänsten – som använts flitigt – kallas Huduma och har utvecklats med stöd från FN och svenska biståndsmyndighete Sida.

Ungdomar får skriva om sina framtidsdrömmar i ett av FN:s ungdomsprojekt i Nairobi, Kenya. Foto: UNFPA/Roar Bakke Sorensen

Ungdomar får skriva om sina framtidsdrömmar i ett av FN:s ungdomsprojekt i Nairobi, Kenya. Foto: UNFPA/Roar Bakke Sorensen

– Huduma handlar lika mycket om en strategi som om teknik. Genom att synliggöra klagomål och rapporter på en öppen plattform sporras politiker att åtgärda problemen, menar Philip.

Detta har inneburit många positiva effekter. Dialogen mellan myndigheter och invånare har stärks samtidigt som korruptionen har minskat. Genom Huduma har allmänhetens frågor blivit mer prioriterade och den ökade öppenheten har tvingat ansvariga att stå till svars för sina handlingar. För att kunna engagera så många partners som möjligt i arbetet har man tagit hjälp av FN:s millenniemålskampanj och FN:s utvecklingsprogram UNDP. Philips tanke med verksamheten är att både vanliga människor, frivilligorganisationer och sociala aktivister ska ta del av Huduma.

Läs mer om Huduma-projektet här

Jämför Sverige och Kenya här

 

Relaterade artiklar

Relaterade videoklipp